Last ned gratis markedsplan

Uansett om du er en stor bedrift eller en liten butikk er en markedsplan et utrolig godt verktøy for å strukturere og planlegge markedsaktiviteter ut i fra sesonger, årstider og arrangementer som skjer i området. Vi har laget en gratis markedsplan med veiledning, som du kan laste ned i Docx-format (Microsoft Word).

Behøver jeg egentlig en markedsplan?

I høysesongen er det selvfølgelig enkelt å klare seg uten, men hva gjør du resten av året?
En markedsplan forteller deg hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjøre når.
Da kan det være lurt å se på lokale happenings som festivaler, konferanser og annet. Synliggjør du deg i forkant av en større event vil flere av de tilreisende finne veien til deg.

Vi har laget en enkel årsbasert markedsplan med viktige dager, der du kan fylle inn dine aktiviteter og lokale hendelser du bør følge med på. Du kan laste den ned i bunnen av denne artikkelen

Målgruppe

Hvem gjelder de forskjellige kampanjene for? Er det fastboende, tilreisende, hytteeiere eller turister? Hvilken alder har de, og hvilke interesser har de? Det er lettere å nå en mindre utvalg, enn å prøve å fange alle.

Budsjett

Hvor mye penger skal legges i kampanjen, hvor mye fortjeneste vil man sitte igjen med som følge av aktivitetene du planlegger? Husk at hver krone som går ut, bør kunne regnes hjem igjen gjennom økt inntekt.

Plattform

Når du har identifisert målgruppe og budsjett, må du finne ut hvordan du skal nå målgruppen? Er målgruppen i sentrum? Hører de på lokalradio? Leser de lokalavisen. Leser de på Visitnorway.no eller fritidsbolig.net? Følger de deg på Facebook og/eller Instagram eller andre digitalekanaler?

Mål

Dette varierer ut i fra kampanje og aktiviteter, men eksempler er blant annet å få flere følgere på ulike digitale kanaler. Flere påmeldinger til nyhetsbrevet, flere kunder som kommer tilbake til butikken, flere kunder som skriver anmeldelser av restauranten. Flere turister som kommer innom.

Hva finner du i kalenderen?

Måned

Hver måned har unike hendelser og her lister vi hendelsene som kan være lurt å følge med på. For å finne eksakte datoer må du søke på nettet. Legg også merke til at enkelte datoer som påskeaften, vinterferie og morsdag flytter seg hvert år.

Hva skjer i området?

Er det konserter, festivaler eller andre lokale arrangementer som gjør at det kommer flere mulige kunder til området?

Hva skal vi gjøre?

Hvilke aktiviteter må gjøres for å nå målgruppen? Er det snakk om plakater i byen eller annonser på finn.no? Kan noe gjøres i samarbeid med andre hoteller, spisesteder eller butikker?

Last ned

Last ned en gratis markedsplan her (Ingen registrering påkrevd), men følg gjerne @lokalverdiskapning på Instagram for flere tips og råd.