Arrangerer du konkurranser eller giveaways?
I tillegg til at du har et hav av lover, regler og opplysningsplikter du må følgere følge, så er det også viktig at du får noe ut av å arrangere en konkurranse.
H er tre prinsipper for at du skal få verdi fra din Facebook eller instagram Konkkurranse.
Når jeg snakker om verdi, mener jeg ikke flere Facebook følgere eller Instagram Likes, men faktisk verdi som kan direkte overføres til flere kunder og salg i din bedrift.
1. Relevans og kvalifiserte deltakere
Konkurransen din må ha relevans til deg, hvis du ikke samarbeider med noen da.
Hvis du driver et tømrerfirma, men ønsker å bygge opp en følgerbase på Facebook ved å lodde ut én flott terrengsykkel. Hvem får du da?
Alle som vil ha en terrengsykkel, og ikke nødvendigvis mennesker som er interessert i tjenestene du leverer.
Så finn relevante premier som begrenser deltakere til å være mennesker som har stor sjanse for at er en del av kundegruppen du vil ha tak i.
2. Få kontaktinfo
Det er lett og enkelt å få folk til å like og. kommentere på Facebook-konkurranser, men de vi virkelig vil ha tak i er de som vil oppgi e-post.
Får du en konkurransedeltaker til å pppgi epost, har du muligheten til å tak i personen igjen, om det være seg fremtidige kampanjer eller tilbud du har, eller et nyhetsbrev.
Her er det mange regler som gjelder åå grunn av personvernlovginingen og europeiske GDPR.
På bare litt over to måneder.
Dette er 1000 påmeldte, som er kvalifiserte og interesserte mennesker,
fordi kunden fulgte rådet i punkt 1.
3. Markedsfør den
Sats på den! For mindre bedrifter uten stor følgerbase på sosiale medier, er mye av utfordringen å få mange nok deltakere til konkurransen.
Så benytt deg av nettverket du har. Få venner og familie til å dele konkurransen på Facebook, fortell kunder i butikken om konkurransen eller heng opp plakater.
Facebook i 2022 fungerer slik at man får opp anbefalte poster, og i enkelte tilfeller får man opp poster som dine venner har likt. Så jo flere mennesker som deltar, desto flere vil se konkurransen din, og dermed føre til flere deltakere. Du kan også sette et annonsebudsjett på konkurransen, og da er det en del regler som gjelder fra Facebook og Instagram sin side.
Bryter du disse reglene, kan du miste tilgangen til å annonsere i all framtid. Så her er det lurt å trå varsomt. Siden disse reglene stadig er i endring, skal jeg ikke gå inn på de her – men les deg opp på nettet, fra kilder du stoler på.
Se som film: https://youtube.com/shorts/hvIqrm1b2B4